Меню сайту

Категорії розділу
Мої статті [0]
Колосок [32]
Журавлик [21]
Ромашка [18]
Соняшник [49]
Ялинка [43]
Ластівка [42]
Дударик [25]
Сонечко [18]
Калинка [25]
Буратіно [2]
Рукавичка [5]
Метелик [10]
"Магія мови" [6]
"ІКТ" [2]
"Україночки" [2]
"Перші сходинки" [4]
"Країна фантазерів" [1]
Новини вересня [13]

Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Головна

Реєстрація

Вхід
Вітаю Вас Гість | RSS


Заклад дошкільної освіти №2 "Оленка" м.Миргород


Вівторок, 11.08.2020, 19:25
Головна » Статті » "ІКТ"

Гаджети в житті дитини

Гаджети для дітей: за і проти

Сучасні малюки вчаться друкувати на комп’ютері раніше, ніж писати на папері, і вміють малювати мишкою так, як Пікассо і не снилося. Але, на жаль, для багатьох дітей гаджети стають чи не єдиним захопленням. Так як же зацікавити дитину традиційними пазлами, магнітної абеткою або фарбами? І потрібно рятувати підростаюче покоління від впливу науково-технічного прогресу? Давайте розбиратися!

Насправді комп’ютери, телефони або ігрові приставки не так вже й шкідливі: володіння ними розвиває зорове і слухове сприйняття, дрібну моторику і увагу. Погодьтеся, не використовувати такі корисні властивості техніки було б щонайменше неправильно! Саме тому головне завдання дорослих полягає не в тому, щоб максимально обмежити спілкування малюка з комп’ютером, а в тому, щоб знайти оптимальний баланс між кількістю часу, витраченим на ПК і на звичайні, «офлайнові» розваги та заняття.

Сила тяжіння

Щоб у дитини виникла нездорова тяга до відеоігор, потрібно досить тривалий час вкупі з цілим букетом різноманітних факторів.

Позитивне підкріплення
Як правило, знайомство малюка з тим чи іншим дивом техніки починається в той момент, коли мама намагається змусити його якнайшвидше з’їсти кашу або, наприклад, заспокоїти в очікуванні своєї черги до лікаря. Досить скоро цей спосіб вирішення проблем стає самим швидким, дієвим і, відповідно, єдиним. З часом батьки починають використовувати гаджет в виховних цілях і частенько позбавляють чадо жаданої «іграшки» за погану поведінку. Заборонений плід, як відомо, солодкий, і в результаті звичайна пластикова коробка з монітором» перетворюється для дитини в найбільший джерело задоволення.

Приклад батьків
Дорослий, проводить вільний час в соціальних мережах, сприймається дитиною як людина, зайнятий якимось цікавим, хоч і не дуже зрозумілим справою. Якщо малюк ніколи не бачив маму з книжкою, а тата, скажімо, з викруткою, то саме такий – «комп’ютерний» – дозвілля він починає вважати абсолютно природним і вже абсолютно точно самим захоплюючим.

Амбіції дорослих
Деякі мами і тата вважають вміння карапуза натискати на кнопку Enter показником його високого інтелектуального розвитку. Їх захоплені коментарі і часті порівняння з бабусею, яка, на відміну від онуків, так і не навчилася відправляти смски, стрімко вирощують у малюка гордість і почуття переваги над оточуючими. Бажаючи справити враження або просто підтримати репутацію «не по роках розвиненої дитини», він знову і знову бере в руки мобільний телефон або ноутбук.

Маленькі слабкості
Помічаючи, що дитина витрачає багато часу на електронні стрілялки з бегалками, і не знаючи, як переключити його увагу на інші заняття, батьки замінюють «безглузді» ігри на «розвиваючі програми», тим самим остаточно прирікаючи на забуття фарби та пластилін.

Розвага з навчанням

Коли комп’ютер або телефон стають засобами, що дозволяють керувати поведінкою дитини, батько виявляється заручником ситуації. Заслуживши гарною поведінкою можливість залишитися наодинці з електронним іншому, малюк починає активно чинити опір спробам дорослого скоротити «ігрове» час, а всі пропозиції про альтернативні заняттях сприймає в багнети. Для того щоб запобігти формування залежності від «техніки», батькам необхідно змінити її роль в житті дитини. Нехай телефон, телевізор, ігрова приставка і комп’ютер вирішують конкретні завдання!

Розвиток пізнавальних функцій
Не давайте дитині безцільно натискати кнопки. Пропонуйте ігри, які можуть розширити його кругозір і допомогти оволодіти різноманітними навичками.
• Тренування уваги.
Послідовні появи зображень в різних частинах екрану допомагають дитині навчитися швидко і чітко концентруватися на нових об’єктах. Ігри, побудовані за принципом «Допоможи їжачку зібрати всі яблука», – відмінні тренажери для розвитку уваги.
• Знайомство з різними квітами.
Покажіть дитині можливості графічного редактора (наприклад, програму, що дозволяє малювати мишкою як пензлем або олівцем). Нехай спочатку картини малюка будуть виглядати нагромадженням ламаних ліній і не зможуть порадувати глядача захоплюючим сюжетом: головне, що дитина спробує все 16,7 мільйона відтінків і зрозуміє, ніж світло-зелений відрізняється від фісташкового.
• Розвиток зорового сприйняття.
Ігри, схожі на старий добрий «Тетріс», або так звані одягалки, допоможуть дитині сформувати уявлення про форму, розмір і просторових ознаках предметів. Саме на цьому надалі буде базуватися запам’ятовування образів літер, цифр та інших символів.
• Розвиток слухового сприйняття.
Не просіть дитину вимикати звук під час гри або робити його занадто тихим. Поєднання звукового сигналу з певною дією допоможе малюкові передбачити ті чи інші події: падіння персонажа, подолання ним перешкоди і т. д.
• Тренування пам’яті.
Завдання, в яких потрібно запам’ятати розташування предметів, чудово розширюють обсяг зорової пам’яті і допомагають дитині навчитися засвоювати нову інформацію. В основі таких програм лежить популярна гра «Меморі», що представляє собою поле з перевернутими «сорочками» вниз картками. За один хід можна відкрити тільки дві карти: якщо зображення співпадуть, гравець отримує очко. Перемагає той, хто швидше всіх запам’ятає розташування картинок і набере найбільшу кількість пар.
• Розвиток тонкої моторики.
Управління маленької, але хитрою мишкою допомагає пальцях стати вправними і привчає їх діяти не тільки узгоджено, але й строго по черзі. Спостерігаючи за малюком, можна простежити еволюцію рухів руки, поплескування по клавіатурі всією долонею до точного натиску потрібної кнопки одним пальчиком.
• Вивчення букв і цифр.
Натискання на різні клавіші допомагає дитині мимоволі запам’ятовувати деякі символи.

Оволодіння новими навичками
Незважаючи на юний вік вашого користувача, намагайтеся з самого початку надавати сенс всім його маніпуляцій з гаджетами і пристроями. Якщо дитина зацікавився принтером, запропонуйте йому разом роздрукувати розмальовку. Звичка використовувати техніку за прямим призначенням допоможе дитині уникнути інтернет-залежності або надмірного захоплення електронними іграми в шкільному віці. Крім того, таким чином, дитина отримає досвід цілеспрямованої, послідовної діяльності, що дуже важливо у справі привчання до порядку і дисципліни. Головне, не підпускайте спадкоємця до інтернет-платежів!

Спілкування
Поясніть дитині, що телефон – це не просто миготлива і «співоча» іграшка, а засіб зв’язку, і обов’язково навчіть малюка дзвонити бабусі або друзям. Такий суто утилітарний підхід дозволить уникнути постійних прохань «мам, дай мобільник»: ви без проблем зможете послатися на те, що саме зараз не треба нікому дзвонити.

Пошук інформації
Намагайтеся демонструвати на власному прикладі, що Інтернет – це не тільки майданчик для ігор, але ще і джерело корисної інформації. Нехай дитина бачить, що ви не просто блукаєте по сайтах, а вирішуєте якусь конкретну задачу. Якщо малюк хоче приєднатися до вас, сформулюйте мета і для нього: наприклад, спробуйте разом знайти цікавий мультик або рецепт пирога для дня народження.

Боротьба з нудьгою
Не слід привчати дитину до того, що планшет або мобільник можна використовувати для того, щоб просто вбити вільний час. Інакше він з спритністю професійного кілера буде вишукувати «вікна» для ігор. Навіть якщо ви вже цілу годину сидите в черзі до лікаря, не варто відразу вручати дитині телефон: почитайте книжку, прогуляйтеся по коридору, розглядаючи різноманітні плакати, покатайте машинки або пограйте в ляльки і тільки потім пускайте в хід гаджети.

Від «чайника» до «юзеру»

1-2 роки
У цьому віці у дітей активно розвивається мова, тому має сенс приділити окрему увагу формуванню комунікативних навичок. Пропонуйте малюкові поговорити по телефону з бабусею (або друзями), попутно привчаючи його до дотримання певних правил ведення бесіди: спочатку потрібно привітатися, потім запитати, як справи, розповісти свої новини і обов’язково попрощатися в кінці розмови.

Телефонне спілкування дуже допомагає розвитку фонематичного («мовного») слуху: не бачачи артикуляції і міміки співрозмовника, малюк буде змушений уважно прислухатися до його слів.

Показуючи дитині мультфільми, вибирайте історії з простим і реалістичним сюжетом, а потім обов’язково обговорюйте побачене. Час перегляду – не більше 10 хвилин.

3 роки
У цьому віці малюк вже цілком може освоїти найпростіші електронні ігри, в яких потрібно когось ловити або переміщати, що називається, одним кліком. За допомогою телефону можна починати вивчати числові символи: показуйте і озвучуйте цифри, з яких складається номер, і терпляче чекайте, поки дитина зуміє знайти потрібну кнопку і натиснути на неї.

Сюжети мультфільмів трохи ускладнюються: використовуйте мультики в якості візуалізації тих казок, які ви вже читали. Візьміть на озброєння правило: спочатку читаємо книжку – потім дивимося однойменне кіно. Час – 10 хвилин.

4 роки
Щоб стимулювати або закріпити інтерес до малювання, можна запропонувати дитині спробувати свої сили в графічному редакторі. Нехай він експериментує з кольорами, розмірами і формами. В електронних іграх повинен з’явитися сюжет: звичайно, жорсткі стрілялки з монстрами малюкові зовсім не потрібні, а ось спокійна бродилка (пошуки скарбу або, скажімо, збирання грибів) цілком підійде.

У цьому віці дитину можна познайомити з деякими новими функціями телефону: навчіть його фотографувати з мобільника або включати в ньому музику.

Від простих мультфільмів переходите до мультсеріалом: малюк вже цілком здатний запам’ятовувати повороти сюжету і стежити за розвитком дії. Час перегляду збільшується до 20-25 хвилин, але обов’язково з однією перервою.

5-6 років
Для старших дошкільнят існує безліч навчальних програм і розвиваючих ігор. Крім того, можна пристосувати комп’ютер та принтер для того, щоб писати запрошення на свій день народження або створювати картини в подарунок родичам. Саме в цьому віці дитина «дозріває» до сприйняття довгих художніх фільмів, проте йому все ще потрібні пояснення по ходу перегляду. Можна проводити перед екраном по 30-40 хвилин в день з однією перервою. Півторагодинні фільми краще розтягувати на 2 дні.

Техніка безпеки

Деякі батьки відчувають тривогу із-за того, що можуть зашкодити інтелектуальному розвитку дитини, обмежуючи доступ до комп’ютера або телефону. Подібні побоювання абсолютно безпідставні, а от залежність від гаджетів у дитини може сформуватися. Так що в першу чергу варто подумати про те, як грамотно обмежити захоплення малюка інформаційними технологіями.
• З самого раннього віку не залишайте телефон, планшет або пульт від телевізора у відкритому доступі. Малюк повинен питати дозволу кожен раз, коли захоче скористатися ними.
• Поставте дитину перед фактом, що він може проводити за комп’ютером або телевізором не більше певної кількості часу в день, і домовтеся про двох обов’язкових п’ятихвилинних перерв.
• Не забувайте про те, що маленькі діти не мають поняття про комп’ютерну чи інтернет-залежність. Розкажіть малюку про те, що деякі люди настільки прив’язуються до свого телефону або ноутбука, що під час ігор забувають їсти, пити, митися і спати, – і в результаті просто хворіють.
• Приділіть більше уваги спілкуванню дитини з однолітками. Якщо ви запрошуєте в будинок маленьких гостей, розваги має сенс планувати заздалегідь: готуйте вікторини, конкурси, і, зрозуміло, призи. Чим тісніше зв’язок дитини з друзями, тим менше буде у нього приводів для закладу віртуальних знайомств і електронних ігор в самоті.
• Постійно пропонуйте дитині різні варіанти спільного проведення часу: буде корисно, якщо заняття з вами ввійдуть у звичку. Рано чи пізно малюк і сам почне проявляти інтерес до того чи іншого виду діяльності і обзаведеться своїми власними захопленнями, не пов’язаними з гаджетами.

Чим шкідливі «блакитні екрани»?

1. Дослідження показали, що, захопившись грою або переглядом передачі, дитина моргає в 3 рази рідше, ніж зазвичай. Це призводить до втоми очних м’язів і негативно позначається на сітківці і судинах. Відчуває емоційний підйом, дитина не помічає, що наступив стомлення: він не намагається поморгати, щоб скинути напругу, або перевести погляд на інші об’єкти, і в результаті з’явилися симптоми тільки посилюються.

2. Якщо дитина користується телевізором або комп’ютером з екранами старого покоління (не рідкокристалічними), то він постійно знаходиться в зоні дії електростатичного поля високої напруженості. Електростатика розганяє осіли на екранах порошинки до високих швидкостей і негативно впливає на шкіру обличчя і очі маленького глядача.

3. Під час комп’ютерних ігор дитина переживає своєрідний емоційний стрес. Дослідження російських фізіологів показали, що навіть очікування гри супроводжується значним збільшенням вмісту гормонів кори надниркових залоз: це в свою чергу сприяє формуванню у малюка підвищеної збудливості.

4. З-за тривалого перебування за комп’ютером в нерухомій позі у дитини виникає значне напруження в тілі (особливо в руках). Це призводить до стомлення м’язів, погіршення нервової провідності і провокує порушення координації рухів пальців, судоми кисті і передпліччя. У перспективі постійне перенапруження може обернутися неврологічним розладом під назвою «тунельний синдром» (порушення роботи нервів зап’ястя).

5. Тривале напруження м’язів шиї під час роботи за комп’ютером або перегляду телепередач (слідкуйте, щоб дитина сиділа правильно!) призводить до погіршення кровопостачання та може обернутися кисневим голодуванням мозку. Перші симптоми цього стану – стійкі головні болі й незрозуміла на перший погляд млявість.

6. Збереження нерухомої пози протягом довгого часу утруднює дихання і може привести до нападів кашлю.

Під контролем

Відповіді на ці питання допоможуть вам визначити, не чи розвивається в дитини залежність від різноманітних електронних девайсів.

1. Ваш малюк проводить за комп’ютером (із телефоном або планшетом) більше однієї години в день.
а) Немає.
б) Так.

2. Без комп’ютера і телевізора дитина нудьгує і мається від неробства.
а) Немає.
б) Так.

3. Захопившись електронної грою, малюк часто відмовляється йти їсти або гуляти.
а) Немає.
б) Так.

4. Карапуз малює тільки на комп’ютері і відмовляється робити те ж саме на папері, а читання вголос він воліє перегляд мультиків.
а) Немає.
б) Так.

5. Дитина не може обходитися без електронних «друзів» і використовує їх щодня.
а) Немає.
б) Так.

Розшифровка
Якщо на чотири питання з п’яти ви відповіли ствердно, значить, вам варто серйозно задуматися над тим, як обмежити спілкування малюка з електронікою. Дійте м’яко, але впевнено, інакше дитина дійсно ризикує заробити серйозну залежність від гаджетів. Якщо більшість відповідей негативні, турбуватися не про що, але втрачати пильність все-таки не варто.

Важливо! Краще проходити цей тест раз на півтора місяці: в такому разі ви зможете оперативно підкоригувати ситуацію.

Категорія: "ІКТ" | Додав: dnzolenka (15.01.2020)
Переглядів: 57 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar
Вхід на сайт

Пошук

Друзі сайту
  • Офіційьний блог
  • uCoz Спільнота
  • FAQ по системі
  • База знань uCoz

  • Copyright MyCorp © 2020 uCoz